Szabó Gábor

2010. május 18., kedd


Csak így, egyszerűen, mert egy zseni volt, aki tudhatta magáról, mert idejében itthagyta az országot, mielőtt a Syrius, vagy több számos más zseni sorsára jutott volna.



'56 megrázta az országot és néhány lehulló gyümölcse nem vált a fazargatók martalékává, hanem messzebb gurult. Így Szabó Gábor is, aki az '50-es évek virágzó jazz életének már fontos alakja volt idehaza. A szél messzire, Californiába fújta, ott meg a tehetsége magasba repítette. Iskolát teremtett, a mai napig hivatkoznak rá a jazz nagy gitáros és egyéb alakjai.
Én a Santana által ismertem meg. A második album, az Abraxas elhíresült száma, a Black Magic Woman/Gypsy hallatán. A darab első része a remek Peter Green (Bluesbakers, Fleetwood Mac), a második pedig Szabó Gábor által eredetileg szerzett darab. Szó se róla, remek átiratok, azonnal a klasszisok sorába is emelte Santanát. Az akkori fordítók még nemigen voltak saját helyzetük magaslatán, a lemez kommentet úgy értelmezték, hogy a számot SzG hangszerelte, ami nem így volt, ennyi jár Carlos-nak is. Ez csupán azért érdekes, mert annak ellenére, hogy SzG egész pályafutása alatt ragaszkodott az akusztikus, feedback technika nélküli megszólaláshoz, még a rock gitárosok körében is nagy elismerésnek örvendett. A jazz seregnyi nagy nevével dolgozhatott együtt.
1974 után volt lehetősége haza látogatni. Egyre többet volt itthon. 1976-ban MTV felvétel is készült vele, egy hazai zenészekből (Kőszegi Imre, Dandó Péter, Másik János, Babos Gyula) álló zenekarral. Utolsó lemezét, a Femme Fatale-t nem Amerikában adta ki, hanem idehaza, saját költségén (gondolom, csak ezért jelenhetett meg), mivel összeütközésbe került a szcientológiai egyházzal. 1982-ben, itthon halt meg. A Farkasréti úti temetőben nyugszik a teste, lelke pedig talán John Mayerben reinkarnálódott.
Sajnos kevés film maradt fenn vele, ami jónak tűnt a YouTube-on, azt rövidnek, és nem elég kimerítőnek találtam, így beillesztettem egy albumkép alá kevert felvételt az egyik (számomra) legjobb albumából, ami ugyan a 13 talányos címet viseli, de azért kihallható belőle a honvágyról regélő alapmotívum.


6 megjegyzés:

Líbuc Nagy Katalin írta...

Szeretem ezt a fajta levegős játékmódot, talán épp Kőszegiék hatására. Most a Thirteen jobban megérintett. Jót tett a sajgó lelkemnek. Köszönöm.

Vajda János írta...

Igen, semmi izzadságszag... Megértem. Köszönöm én is.

duende írta...

Nna! Ez már nagyon tetszett! :))

Santanától pedig az egyik legnagyobb kedvencem a Black Magic Woman. (Asszem a blogomon is fenn van valahol...)

Vajda János írta...

Nna, ennek örülök.

Szerintem nem ismered a Caravanserai-t (4. lemeze). Az egyetlen, minden porcikájában kimagasló Santana album (szerintem). Ami utána jött, az már mind a pénzről szólt. Olyanok is. Ha nem ismered, felnyomom Neked becsomagolva egy szerverre.

duende írta...

Minden Santana albumot ismerek és mind meg is van, köszi. :) A Caravanserai is.

Vajda János írta...

Nincs mit :)

Megjegyzés küldése