Lotus Feet (John McLaughlin - Paco de Lucia

2010. április 28., szerda

A Lotus Feet John Mclaughlin egyik legmegkapóbb szerzeménye. Legismertebb verziója az első stúdióalbumos megjelenése volt az Inner Worldön, bár az intrója elhangzik a Shakti egy korábban jegyzett koncertlemezén. Ezenkívül számos különféle változatban hallható tőle az azóta megjelent albumain. Teljesen véletlenül találtam meg egyszer a YouTube-on ezt a változatot (most persze órákat kerestem), aminek végtelenül megörültem...



Eleve azért, mert McLaughlin mellett a másik szeretett és nagyra tartott gitáros a számomra Paco. Biztos ugyanazért, mint John. Egyikük sem szűkül bele a saját főműfajuk keretei közé. Johnnak talán egyszerűbb ez a nyitás, hiszen egy szabadabb műfaj felől érkezik. Ezért talán nála nagyobb a szórás. Ezalatt nemcsak a jazzen belüli végtelen stílusskáláját értem, hanem remek szerepléseit a rock, az indiai és a klasszikus zene területein is.
Paco a flamencon belül az összes lehetséges (és ez bizony nagyon sok) irányzatban otthon érzi magát. Ugyanakkor az egyik legizgalmasabb lemezén, a Hispanoamerica-n egy egész más, a latin-amerikai, könnyedebb zenei világba visz el minket. Fellépései különböző híres jazz gitárosokkal nagyon ismertek, és méltán népszerűek. Klasszikus zenei kirándulásai pedig szinte unikumként hatnak. De Falla feldolgozásaiból álló önálló albuma az egyik legjobb, Joaquin Rodrigo Aranjuez concerto-ja az Ő gitárjátékával pedig egészen különleges élmény.

Ennek a felvételnek a zenei élményen és a különlegességén felül még az érdekessége, hogy McLaughlin flamenco technikával, vagyis az ujjaival penget. Elég sok felvételét ismerem, még nem láttam, azon 4 koncerten sem, amin szerencsém volt ott lenni. Nem csak én nem hittem a szememnek. A YouTube oldalon az egyik véleményező sem: "holy F*uck! one of the only tms i've seen Mclaughlin playing with his fingers!!" Mindenki értelmezze úgy, ahogy akarja (a tms-t én sem tudom, talán a themselves rövidítése?), a lényege az én megelőző mondatomban is ott van.

A klipet Sháminak küldöm szerettel, nemcsak azért mert nagyon szereti, hanem a mai nap miatt is...
(Nem véletlen a lejátszó színe sem :)

3 megjegyzés:

Vajda János írta...

Kérlek, jelezzétek e-mailben, ha nem tudtok véleményt írni! Csak a fenti boríték ikonra kell klikkelni. Köszönöm!

duende írta...

Én tudok! :))
Imádom őket!
A friday night of San Fransisco-t nem tom hányszor hallgattam... Igaz, az hármas koncert...

Vajda János írta...

OK, köszi, közben kiderült a gondról, hogy nem az :)

Megjegyzés küldése