A Tánc Világnapjára – Maurice Bejart: Tavaszi áldozat (Igor Stravinsky)

2010. április 29., csütörtök

Nem is találhatnék méltóbb összeállítást a mai nap tiszteletére, mint Maurice Bejart zseniális, 1959-es Tavaszi áldozat koreográfiájának ezt az időtlenül utánozhatatlan 1970-es felvételét. A négy részletben végig nézhető teljes anyag önmagáért beszél, nem nagyon akarom a saját véleményemet hozzáfűzni, csak a darabról néhány szót szólni.

Igor Stravinsky művét 1913-ban mutatták be a Párizsi Operaházban a Balett közreműködésével. A bemutató óriási botrány közepette zajlott, az előadást nem is tudták befejezni. A hívők és az ellenzők a nézőtéren összeverekedtek.
A téma egy szibériai pogány rítust dolgoz fel. Északon a klíma miatt nagyon rövid a vegetációs idő, így a tavasz pontos érkezése nagyon fontos volt az ott élő törzsek számára a földművelés szempontjából. Ha a tavasz késett, egy szüzet áldoztak fel az Istenek segítségének az elnyeréséért.

Minden táncosnak, tánc- és zeneszeretőnek!

4 megjegyzés:

Líbuc Nagy Katalin írta...

Még a gimiben volt egy barátnő-félém, aki rajongott Beyart-ért, később Markó Ivánért. Neki köszönhetem, hogy felfigyeltem a balett varázslatos világára.
Neked meg köszönöm a napi öröm dózist!

Vajda János írta...

Köszönöm libuc! Örülök is, több szinten is. Egyrészt, azt hittem, ez alatt a poszt alatt nem lesz megjegyzés, másrészt, Tőled külön örm :)

Unknown írta...

ajajjj, meghogy nem lesz semmi alatta..... :)
napok ota keszulok irni par sort, egyszeruen idom nem volt ra, vinne az ordog.

tehat. Stravinsky nem tartozik a kedvenceim koze, de isten a tanum, dolgozom rajta! (tuti bennem van a hiba, nem vagyok meg elegge erett a zenejere. nekem tul modern, sokszor disszonans. csupan azert nem adom fel, mert a free jazz-el pont igy voltam eleinte. levert a viz pestiesen szolva, ha meghallottam tutulni ossze-vissza valamelyik "jobbra erdemes" bandat. aztan lassankent el tudtam fogadni, meg tudtam erteni, hogy mi is rejlik a latszolagos disszonancia mogott. szoval, ezert tolok be nehanapjan egy-egy I.S. - nem joszif sztalin - CD-t a lejatszoba) ellenben az Altalad belinkelt balett tenyleg nagyszeru, el kell ismerni. nem lattam meg, de kar lett volna kihagyni. magam mondjuk ugy tancolok mint egy tank, de hol van az megirva, hogy ettol meg nem szerethetem nezni azt, aki tud?! :) jo, nem a klasszikus balett a szivem csucske, mert egyszeruen keptelen vagyok elvonatkoztatni, ha harisnyaba bujtatott pasikat latok - de ez megint csak az en hulyesegem... (vagy nem...? hehe) en leragadtam peldaul egy Philip Decufle nevu francia koreografusnal, aki ilyeneket tud:

http://www.youtube.com/watch?v=yFzCCeUPbys

http://www.youtube.com/watch?v=bLbrr2jg93E&feature=related

Vajda János írta...

Köszönöm Krisztián!
Stravinsky-t a Tűzmadárral érdemes kezdeni. A honlapomon találsz egy műsort rá:
http://fotovj.hu/html/series/shows/lighttouch.html
A Berceuse és a Finale tételekre épül.
Mindegy, a Petruska is elképesztően jó, de a csúcs a Katona történet.
Igazad van a harisnyám manusokkal. De ezt a balettet nem lehet eltáncolni jelmezben. Amikor csak a mozdulat számít, ennyi kell és elég is. Biztos szeretné, ha meztelenül táncolhatnák, de lobogó farokkal sokkal mulatságosabban néznének ki. Ez így esztétikus és egyben megrázó is.
Köszönöm a linkeket. A második fény megoldása különösen tetszett, az elsőnek meg a zenéje.. :)
Igort egyébként a Yes-nek köszönhetem :)

Megjegyzés küldése